השפעת התזונה על התפתחות המוח

עפר גדנקן No Comments on השפעת התזונה על התפתחות המוח
תינוק | אילוסטרציה צילום: עזריאל משה
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

כהורים, אנו עושים הכול כדי לפתח את תינוקנו מבחינה קוגנטיבית: חושפים אותו למשחקים עם מרקמים שונים, לצבעים, צלילים וצורות, מדברים אליו, מחייכים אליו ומציבים לו אתגרים כדי שירים את ראשו, יתקדם בזחילה ויקלוט את הקשר שבין סיבה לתוצאה.

עם זאת חשוב לזכור כי מלבד גירוי מערכת החושים ומשחקים מפתחים, לתזונה של התינוק ושל האם יש השפעה מכריעה על ההתפתחות התקינה של התינוק.

מחקרים הוכיחו כי חסרים תזונתיים ממושכים בקרב תינוקות וילדים משפיעים באופן ניכר על היכולות הקוגנטיביות שלהם ועלולים להקשות עליהם גם בהמשך השנים בתחומי חיים שונים. כדי לעזור לילדינו להיות בעלי ריכוז גבוה, קשב ויכולות חברתיות ולהעניק להם יכולת לבצע מטלות יומיומיות בצורה מיטבית, עלינו לתת להם את מגוון רכיבי התזונה הדרושים להתפתחות וגדילה תקינים. תזונה נכונה בכמות הדרושה תומכת בשינויים ההתפתחותיים  שהילד עובר ובתהליך הפיכתו מפעוט לילד צעיר.

אילו מזונות משפיעים לטובה על התפתחות המוח?

מחקר שבוצע בבריטניה על ידי חוקר המתמחה בתזונת ילדים, גילה כי לתזונה של האם והתינוק יש השפעה גדולה על התפתחות המוח גם לפני הולדת התינוק. יש חשיבות גדולה מאוד לצריכת חלבון וחומצות שומן רב בלתי רוויות LCPUFA מסוג אומגה 3 ו-6, המשפיעות על התפתחות המוח, מערכת העצבים והראייה.

מחסור בחומצות השומן החיוניות עלול להביא לירידה ביכולת השכלית ובתפקודי הראייה. תינוקות שקיבלו תוספת של חומצות שומן רב בלתי רוויות מסוג אומגה שלוש, השיגו במחקר ציוני התפתחות גבוהים יותר. רכיבים משמעותיים נוספים בתזונה הם חומצה פולית, ברזל, ויטמינים A, C ו-B12, אבץ וסלניום.

חשוב שהאם תאכל אוכל בריא ומגוון ותשים דגש על פרטים מסוימים בתפריט, החשובים במיוחד להתפתחות מוחו של התינוק:

מאכלים מומלצים הם דגים העשירים בחומצות שומן מסוג אומגה 3, כמו טונה בהירה ועוד, אך מומלץ להימנע מאכילת דגים גדולים עקב תכולת כספית גבוהה; פירות וירקות המכילים אנטי-אוקסידנטים המגנים על רקמת המוח של התינוק מנזקים, כמו עלי תרד, אוכמניות, חמוציות, סלק ועגבניות. חשוב להקפיד על 6-5 מנות פרות וירקות ביום, מחמישה צבעים שונים.

חשוב לאכול מזונות עשירים בחלבון, בברזל ובוויטמין B12, כמו בשר בקר רזה או בשר הודו אדום, קטניות, טחינה ואגוזים שונים. גם ביצים עשירות בוויטמין B12 וגם מוצרי חלב. חשוב לצרוך כמות ברזל גדולה מהרגיל. ויטמין C מגביר את ספיגת הברזל ולכן מומלץ ליטול את הברזל עם פרות הדר, מלון, פלפל או כרוב.

הימנעות מצריכה מוגזמת של קפה וכן מאלכוהול, משפיעה גם היא לטובה על התפתחות מוחו של התינוק.

בכל שאלה בנושא תזונת תינוקך ולקבלת דוגמיות ניתן לפנות למוקד "צוות המומחים" של סימילאק, המורכב מדיאטניות קליניות בטלפון 1800-65-65-01.



0 תגובות